Direktlänk till inlägg 10 oktober 2008

Höstkväll

Av Åke - 10 oktober 2008 21:17

Hösten är nu definitivt här. Känns ömsom vemodigt och ömsom behagligt. Naturen behöver sin vila efter en lång och energikrävande vår och sommar. Den behöver sin ro, och det gör även vi. Så låt oss välkomna höstrusket så gott vi kan. Låt oss uppskatta alla de färger som hösten ger oss, och det tillfälle att kunna dra sig tillbaka hemmavid och ge sig själv lite tid att reflektera över det som varit - och även det som kunde ha varit. Men utan bitterhet eller ånger. Låt oss göra bokslut över det gångna året på ett positivt sätt, samtidigt som vi blickar framåt mot det vackra svenska landskapet som snart kommer att beklädas i vinterskrud.


Hösten ger oss möjligheten att tänka och begrunda livet, något vi under resten av året alltid är alltför upptagna för att hinna med. Men nu är tiden inne att sätta sig bekvämt i älsklingsfåtöljen vid fönstret (eller kanske framför brasan om man har en sådan) och blåsa bort dammet från boken som inte "hanns" med att läsa sist vi hade lite tid till övers. Nu är tiden att sätta på en skiva med något vackert klassiskt musikstycke, något som vi brukar uppskatta så här års när dagarna blir kortare. Nu är tiden inne att ta det lugnt och spendera lite tid med sig själv. Låt oss göra det och finna lite harmoni i höstkvällarna framöver.  För om vi gör så, så kommer hösten att bli till en tid av glädje och av frid.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke - 3 december 2008 22:38

I tider som dessa av vintermörker och kyla så bör man ej fyllas av vemod eller änsglan ty tiden är inte mörk om ditt sinne är ljust och de tyngder som vilar på hjärtat bär du med lätthet om du finner din glädje åter Ty glädjen är din själ den underb...

Av Åke - 25 november 2008 15:18

  Jag skrev ett litet inlägg härom dagen om musik och tänkte nu att det kunde vara lämpligt att rekommendera lite fin musik till er. Jag har under en lång följd av år varit väldigt förtjust i Mozarts pianokonserter, något som jag för övrigt inte är e...

Av Åke - 22 november 2008 00:14

Nere vid stranden var allt sig likt så som i somras när det myllrade av liv och av glädje och värme och allt det där som gör livet så underbart när det är som allra bäst   Det var vindstilla och klart och solen sken in lite lätt från sidan Att so...

Av Åke - 20 november 2008 22:25

Härom dagen när jag tog en promenad av den längre typen genom skogen så stannade jag till invid en mindre bäck en stund. Då det var soligt och torrt ute så slog jag mig ner på en sten invid det porlande vattnet. Där lät jag mig själv förföras av stil...

Av Åke - 15 november 2008 20:22

Ibland undrar jag vart vi är på väg. Är det någon som vet vad planen egentligen är, eller vad meningen med hela charaden är? Vissa menar att livet är ett mysterium, och ett olösligt sådant, och att vi inte har något annat val än att acceptera detta f...

Presentation

Omröstning

Favoritsysselsättning när du är ledig
 Läsa
 Lyssna på musik/radio
 Sporta
 Träffa folk/gå ut
 Vara i naturen
 Shoppa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards