Direktlänk till inlägg 24 oktober 2008

Konsten att le

Av Åke - 24 oktober 2008 14:20

Ett litet leende betyder så mycket och kostar så lite att ge. Och det man ger till någon med en önskan om välgång och lycka, får man själv glädje av ögonblicket därefter, då mottagarens glädje över visad vänlighet automatiskt - tyst eller med ord - önskar dig lycka och välgång tillbaka. En fin gåva ett leende således är, och en gåva som alltid uppskattas av mottagaren, speciellt om leendet är uppriktigt - något vi bör eftersträva.


Ett falskt leende är jag dock hellre utan, eftersom det saknar den välgångsönskan som alltid medföljer det ärliga, sanna leendet.  Att le själlöst, eller med robotisk mekaniskhet - som ack så många affärsanställda har ovanan att göra - är lika meningsfullt som leedet från en smilande docka. Det uppskattas endast av en människa som själv använder sig av sådana smil - smil utan själ - då den som är själlös i sitt uttrycksätt ofta ej vill påminnas om sin brist. Men att då bemöta det stillösa, livlösa smilet med ett äkta leende kan inte sällan resultera i att man får ett äkta leende tillbaka trots allt. Så kosta på dig ett litet leende, det kostar ju så lite.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke - 3 december 2008 22:38

I tider som dessa av vintermörker och kyla så bör man ej fyllas av vemod eller änsglan ty tiden är inte mörk om ditt sinne är ljust och de tyngder som vilar på hjärtat bär du med lätthet om du finner din glädje åter Ty glädjen är din själ den underb...

Av Åke - 25 november 2008 15:18

  Jag skrev ett litet inlägg härom dagen om musik och tänkte nu att det kunde vara lämpligt att rekommendera lite fin musik till er. Jag har under en lång följd av år varit väldigt förtjust i Mozarts pianokonserter, något som jag för övrigt inte är e...

Av Åke - 22 november 2008 00:14

Nere vid stranden var allt sig likt så som i somras när det myllrade av liv och av glädje och värme och allt det där som gör livet så underbart när det är som allra bäst   Det var vindstilla och klart och solen sken in lite lätt från sidan Att so...

Av Åke - 20 november 2008 22:25

Härom dagen när jag tog en promenad av den längre typen genom skogen så stannade jag till invid en mindre bäck en stund. Då det var soligt och torrt ute så slog jag mig ner på en sten invid det porlande vattnet. Där lät jag mig själv förföras av stil...

Av Åke - 15 november 2008 20:22

Ibland undrar jag vart vi är på väg. Är det någon som vet vad planen egentligen är, eller vad meningen med hela charaden är? Vissa menar att livet är ett mysterium, och ett olösligt sådant, och att vi inte har något annat val än att acceptera detta f...

Presentation

Omröstning

Favoritsysselsättning när du är ledig
 Läsa
 Lyssna på musik/radio
 Sporta
 Träffa folk/gå ut
 Vara i naturen
 Shoppa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards